مشخصات جغرافیایی
استان
خراسان رضوی یکی از جدید ترین استان های ایران است که از تقسیم استان
خراسان بزرگ به وجود آمده است. مرکز این استان ( شهر مقدس مشهد ) در پهنای
شمالی 36 درجه و 17 دقیقه, درازای خاوری 59 درجه و 36 دقیقه و ارتفاع970
متری از سطح دریا واقع شده است. این استان از سمت شمال به خراسان شمالی و
ترکمنستان, از خاور به افغانستان, از جنوب به استان خراسان جنوبی, از
باختر به استان سمنان و از جنوب باختری به استان یزد محدود شده است.
شهرستان های مشهد, تایباد, تربت جام, تربت حیدریه, رشتخوار, قائنات, خواف,
فردوس, چناران, سرخس, درگز, سبزوار, فریمان, قوچان, برداسکن, خلیل آباد,
کاشمر, گناباد, نیشابور و کلات شهرستان های این استان هستند. راه های زمینی
و هوایی استان به شرح زیر است : راه های زمینی در خراسان رضوی به راه های
جاده ای و راه های آهن بخش می شوند. راه های جادهای خراسان رضوی، شامل
محورهای زیر هستند: محور شمالی این راه از طریق مازندران، به
محورهای شمال باختری خراسان شمالی می پیوندد. مسیراصلی آن، شهرستان های
بجنورد، شیروان، قوچان، چناران و مشهد است. دنباله این راه از طریق فریمان،
تربت جام، تایباد، به دوغارون در مرز افغانستان رفته به راه های آن کشور
می پیوندد. درازای این مسیر از مرز افغانستان تا شهر بجنورد در خراسان
شمالی حدود 550 کیلومتر است. محور باختری این راه بهترین مسیر مشهد –
تهران است، که پس از گذشتن از سمنان، دامغان و شاهرود، به راه های استان
خراسان رضوی پیوسته و از شهرهای سبزوار و نیشابور گذشته در مشهد پایان می
پذیرد. درازای این مسیر 892 کیلومتر است. محور جنوبی این راه سبب
پیوستن استان خراسان رضوی با خراسان جنوبی و شهرهای یزد، کرمان، زاهدان و
زابل می شود. این راه پس از گذشتن از تربت حیدریه، گناباد، فردوس و طبس، از
طریق رباط پشت بادام، به یزد می رسد، که درازای آن 939 کیلومتر است. شاخه
دیگر این راه، از مسیر دیهوک و راور به کرمان میرسد، که درازای مسیر آن،
894 کیلومتر است. در حال حاضر این مسیر برای گذشتن اتومبیل های سواری و
مسافرت های خانوادگی مناسب نیست. راه سوم، راه مشهد – زاهدان است، که
پس از گذشتن از شهر های گناباد، قائن و بیرجند در خراان جنوبی، به زاهدان
می رسد. درازای این مسیر از مشهد تا زاهدان 975 کیلومتر است. راه آهن درازای
راه آهن تهران - مشهد 925 کیلومتر است. انجام و تکمیل طرح خط آهن مشهد–
پیش از رسیدن به سرخس در مرز ایران و ترکمنستان، به درازای 160 کیلومتر در
درون ایران کشیده شده و پس از مسیری دیگر به درازای 130 کیلومتر، نه تنها
شبکه راه آهن آسیای مرکزی را به بندرهای خلیج فارس می پیوندد، بلکه با کمک
یک خط آهن جدید به درازای 3 هزار کیلومتر، سبب پیوند چین به اروپا می شود
که از مسیری که در خاک شوروی پیشین قرار داشت کوتاه تراست. بخش دیگراین
طرح، راه آهن مشهد – بافق است که ساختمان آن در دست اقدام است. فرودگاه بین المللی شهر مشهد در ردیف فرودگاه های بین المللی بوده و دارای تجهیزات و کادر تخصصی کافی در کشور است. |